Tuesday 8 February 2011

Terbaca dan Tertarik. - resepi kejayaan orang jepun :)

assalamualaikum semue :)
sekarang aku dah masuk week 3 dekat UTP, and minggu ni lab highway engineering 
*leb perfectionist* 
kenapa perfectionist? sebab lab demonstartor memang detail gile2 ah, and aku honestly suka gaya macam tue. sama dengan gaya idola aku, dr mazlan napiah :) heee. pastue lab foundation of earth stucture pun best, main korek2 tanah, pastue tengah gahirah main korek2, tersiku mata kawan. terkedu pastue aku terus jadik diam. huuu. pastue malaysian studies dah boleh enroll and HSE pun kelas die masih menarik :) and minggu ni jugak proposal engineering team project perlu disubmit kepada supervisor :) dan ada lagi~. tutorial 1 highway dah dapat, lab report dah ada dua, dan kisah saya sebagai pelajar tahun ketiga semester pertama kian merancak dah. semalam first time tido pukul 3 dan i will expect it will continue to be like that onwards. huuuu :'(

MySpace

tapi persyaitttonkan semue benda tuh! dah name ko pun student so jangan nak complaint ye dak apis! you degil, you die meh! heee
aku nak cerite pasai 10 resepi kejayaan orang jepun :)
jepun korea nih aku kira fanatic jugak lah tapi satu je tak suke tang jepun ni ha. pasaipa??? sebab depa makan dead baby. huuuuu, itu memang saya anti 100%. makanan banyaklah dekat dunia ni. so pilihlah yang lain. 

MySpace
 
tapi aku nak share dua dulu resepi kejayaan dorang ni ye

1. KERJA KERAS


macam semue kita maklumkan jepun ni memang kerja kuat nak Mam!. normally depa bekerja dalam 2450 jam/tahun. serwis jauh lebih tinggi dari negara pak cik obama (1957 jam/tahun), britain (1911 jam/tahun), germany (1870 jam/tahun) , perancis (1680 jam/tahun). malaysia??? huiii, atas sikt dari jepun kalu. tapi untuk 20 tahun akan datang maybe :) fakta: seorang pekerja jepun boleh menghasilkan kereta dalam mase 9 hari sedangkan dinegara lain memrlukan 47 hari kowt~~ untuk buat kereta yang same. hah? agak2 boleh? lagi satu, seorang pekerja jepun boleh melakukan pekerjaan yang normally 5-6 orang pekerja yang buat. anda rasa nada yakin boleh wat cenggitu.ada bran??? *ngeh3. evil laugh dalam keadaan penuh sopan..so contradict hahah*
tampo kang!!!. kalo lah dekat malaysia kan, jam dekat dinding 4.30pm, so mesti kite dah macam dok kemas2 dak nak balik xpun ngah fikir satgi nak pi mana, singgah kat McD kalu otw balik. tapi dekat jaypooon, try lah kalo ada bran balik awal :). sebab pulang awal adalah sesuatu agak memalukan , serwis aku tak tipu nih!, sebab taw dak nape? bile ko balik awal sedangkan yang lain masih stay, kirenye orang assume perusahaan ko macam xperlukan ko sangat. kire macam melukut di tepi gantang lah, masuk tak luak, keluar tak kurang ha. cenggitu lah.
dekat kampus pulak, prof biasanya pulang lewat malam atau awal pagi. dekat UTP pun ade jugak , tapi xdelah stay back sampai awal pagi. sebab tue lah dekat jaypung! ada satu fenomena yang mane mati kerana kerja keras , iaitu KAROSHI. sebahagian pihak berpendapat inilah yang mencapaikan matlamat kebangkitan nippon :)
aku xde lah nak cakap kite kena kerja sampai mati, tapi nak share dengan korang ah, sampai macam tue sekali diorang punya semangat tue ha, kita maybe xleh nak tiru die 100% sebab macam islam, nak kena ada masa untuk beribadat, pastue kite sebagai manusia pun, secara fotrah pun nak rehat, bersama family and macam2 lah. tapi kita mungkin boleh cedok 70% ke  as a starter pun more than enough :)

MySpace
aku ingat nak tulis 2 resepi, tapi heeee, saya ada kerja lain buk, maka next entri lah eh :)
papai :)
 
MySpace



No comments: