Saturday 26 March 2011

Being A Leader Will Never Make You Popular.

Assalamualaikum semue :)

[By: Zara]
Alhamdulillah sangat-sangat hari nie, Projek ETP walaupun weekend tapi masih lagi berjalan. A Bunch of Thank You to leader aku, Anis Izzuddin. sebab hari ni part tayar is almost done. 
ini mungkin entri agak serius sikit kot.takkan ada ayat2 humor ye kawan-kawan. :)

Tadi waktu ke lab di Tronoh, waktu tengah siapkan projek sempat jugak borak-borak dengan pacik yang tolong kitorang. 
aku admire dia sebab dia India, cakap melayu fluent and english pun dari cara die cakap dengan kitorang pun is good. 
Plus, dia boleh cakap Mandarin.
 I was mesmerized! 4 languages are more than good enough bro! Kajian ada mengatakan those who know more than two languages are having low risk of dotage (nyanyuk) and have longer life span. Statistik aku tak bagi lah. tapi positive things apa salah untuk diikiut. Aku ada cita-cita jugak nak explore culture orang asing.
 life is short, make it meaningful and treasure all those beautiful things to the fullest. 
salah satu prinsip hidup aku.

Not just only that, pacik tu kalau nak diukur ijazah memanglah takde. tapiwork experience yang dia ada memang adorable. Banyak benda theoritically yang aku belajar, tapi bila it comes to a real matter, tak semue sama seperti yang ada dekat kelas. macam tue lah pacik tue cakap tadi and it is very true.

Lepas dah siap, aku dengan Anis balik.
on our way back to UTP from Tronoh. We just discussed about matter regarding our position.
 Both of us are HICOM of a particular societies. Anis hicom FIRC, aku HICOM Ucity. So more or less, we share something in common. So borak-borak tadi rupa-rupanya almost semue mereka yang memegang posisi macam kami mengalami keadaan yang sama. Orang selalu cakap HICOM tak buat kerja.
and even aku dulu-dulu waktu jadi komiti biasa. Itulah yang aku selalu cakapkan.
waima, merek buat kerja. 
Kata kawan aku, perkara Hicom lakukan bukan sesuatu utnuk orang bawah tahu.
setuju.

Yang membuatkan aku makin have faith to anything that will come in the future as a hicom is that:
kata-kata Tuan haji Mohamed Noor Rosli bin Baharom, 
Director of Students Services UTP
ni dia pesan dekat kwan aku ni and he doesn't mind to share.

BEING A LEADER WILL NEVER MAKE YOU POPULAR.
 IN DEED SOME OF THEM WILL HATE YOU.

as a human, we are not perfect and is suits the above statement :)
and one more thing that i have learnt.

as a leader our utmost task is 
TO MOTIVATE THE COMMITTEE MEMBERS AND AS FOR NOW, I WILL TRY TO MAKE IT POSSIBLE FOR ME.
insyaallah :)

senang berkawan dengan mereka yang optimis. 
the more we treasure them, the more we gain experience.
it's just a splendid thing to be done!



.



No comments: