Friday 18 March 2011

Jepong!

[By Google Image]

Assalamualaikum semue :)

sedikit info pasal jepong! 
kan hari tue aku ada cakap yang ombak tsunami jepong! ni boleh sampai ke amerika latin, amerika, filipina, indonesia. memang sampai pong! .ngee
tapi latest punya info adalah nuklear reaktor fukushima dai-chii tue dalam kedaan meruncing. kenapa?
kemungkinan black tragedy of Chernobyl, Ukraine bakal berlaku lagi.Tokyo hanya ada 48 jam lagi untuk kawal keadaan serius ni atau The Second Chernobyl which is even worse akan menghiasi kalendar 2011. aku tahu tak semue orang tahu kisah-kisah macam Chernobyl tragedy, Bhopal Tragedy, India ni sebab aku at first pun tak tahu. tapi bila aku masuk kelas Health, Safety and Environment, HSE baru lah aku peka.
so untuk sape yang nak tahu lebih lanjut


 memang kejadian Chernobyl tue amat femes sebab?  kesan radiasinya lagi haibattt as compared to Hiroshima dan Nagasaki WWII. 
benda yang amat ditakuti semue adalah kesan radiasi. dan ura-ura mengatakan kesan radiasi tue kan sampai ke Malaysia, once it goes up to the atmosphere and dengan bantuan angin. sampailah ia.
tapi untuk setakat ni kesan tue tak datang belah kite tapi ke Europe dan USA sana. 
Lapran daripada Korea Selatan dan Taiwan menyatakan pelancng Jepun terdapat sedikit kesan radiasi.
Kesan radiasi daripada pembacaan aku ni ada beberapa stages. tanda awal adalah bila anda batuk. dan boleh merebak kepada kerosakan pembuluh darah dan jantung dan kesan mutation. final stage adalah bile ko mati.


LAKARAN pergerakan arah angin membawa radioaktif dari reaktor nuklear Jepun yang lumpuh akan semakin berkurangan ketika merentasi Lautan Pasifik dan tidak dijangka memberi masalah kesihatan serius di Amerika Syarikat lapor akhbar The New York Times.



No comments: