Tuesday 24 May 2011

Kahwin Awal.

Assalamualaikum semue :)


Hari tue aku sempatlah kan cuti dekat rumah seminggu before aku bukak sem baru. btw, UTP memang pelik sedikit. di kala semue manusia tengah bercuti 4 bulan.Kitorang dak. lambat sikit. Tapi aku xkesah pun, sebab cuti tue aku xdapat pun, kena intern bro. Okay mase cuti yang seciput itu, i do value the hols bro, though untuk 2 hari pertama, aku tido memanjang je kejanye.

Boleh ke kalau aku cakap cuti is equal to kenduri kahwin?

tak tahulah, tapi aku rasa betullah equation tue, sebab rumah aku undangan dah cukup seminggu berderet. Hehs, jimat beras rumah gwa.HAHA.
Tade ah, aku salute lah sebab depa nak masjid kalu :)
cuma aku kadang2 a bit surprised lah sebab ada jugak undangan kahwin tue pasangan pengantin baru belasan tahun :) kirenye awal gile lah kahwin. Aku tengok ada yang x matang lagi. Bukan lah aku nak kata apa pun. Dah name pun jodoh. Kalau dah datang, nak buat camane. Nak tolak2 bukannya boleh dak?
tak tahulah trend zaman dulu kahwin awal dah datang balik ke tak, tapi ramai jugak lah yang kawin dalam umur belasan tahun. aku harap depa dapat bezakan tuntutan nafsu dengan tuntutan agama. A hard truth la sebab kahwin ni menuntut persefahaman sesama pasangan. Kita hidup dengan pasangan bukan sehari dua tapi kalau boleh nak bercerai mati je. Anak muda, Darah Muda. Hidup berdua okay lah lagi, bila dah ada anak. Nak sara keluarga, anak, nnti sekolah anak, susu lampin anak. itu semue duit.

Bukan nak cakap kahwin muda x bagus. Bagus je.
 Tapi yang aku dok dengar, yang mane sekolah, kalau dah kawen brenti. Ilmu tue harta yang paling berharga. Sekarang ni orang yang berijazah pun susah nak keja, kalau kita drop out apatah lagi. Jangan fikir keindahan sebelum, semasa perkahwinan je. Sebab kehidupan selepas berumah tangga tue yang lagiiiii lame. So, for you to have a better and bright future. Prepare yourselves with knowledge. 

pendapat aku la.
itu hak manusia, sape boleh sangkal nak kate itu betul itu salah. 
kadang2 kawen mude ni ada je anak2 semue berjaya. 
Tapi yang aku selalu dok tengok itu dari kaca mata zaman dolu2 la
. Zaman sekarang ni, ada je tapi tak banyak la kot nak jumpe yang kadang2 tue.

Aku pun x sabar gak nak ada pasangan hidup. Kadang2 terfikir gak, sape la nanti yang akan jadi istri aku.Pernah dowh aku terfikir camtue. Ye lah, mane taknya dengan dia lah nanti ko nak share2 cerite, luahkan perasaan. A friend for a lifetime.  X sabar nak merasa hari tua dengan dia. Bersembang2 dengan dia.

Tapi before tue aku ada tanggungjawab lagi, nak bahagiakan parents aku yang mane depa la yang dok bersusah payah besarkan aku. Sebelum aku bahagiakan ajnabi, aku nak bahagiakan dulu ahli keluarga aku.

I've made a time frame and a time line for me when should I be serious about this.
 It's just a guideline back then.
 who knows when i'm going to have marriage life? 
Nobody.
 Time will tell after all.
Sebab kita merancang,yang dekat atas pun merancang. All in all, surely He is the best.

No comments: