Tuesday 15 November 2011

LACTOSE INTOLERANCE.

Salam Hai Anda Semua Orang.

Okay, today my topic is about the Milk, Toilet & I :)
Okay, korang pernah tak bila minum susu, sejam dua lepas tu ke,tak pun x sampai sejam lepas minum, korang rasa sakit perut dan membuang. Bila membuang pulak tu, rasa seperti kena cirit-birit???
Okay, this is my experience and I am experiencing it till now. Bilamana minum je susu, terus ke toilet. Paling latest, petang tadi dekat office ==!.
Okay, aku bukan nak cakap kotor la, that's the truth.
Aku memang suka minum susu. Prior to this, I was addicted to Green Tea, sanggup beli dekat Legend of Tea. Sekarang jus tomato. Susu pun sekarang consume jugak tapi tu lah, minum je mesti nak ke toilet. So, kadang-kadang rasa takut pun ada, sebab malam2 tengah syok tidur rasa x larat pulak nak ulang-alik ke toilet. Plus, bila dah terjaga belah malam, nak start tido balik tu susah. Okay kenapa aku cakap malam, sebab kan kat TV, before tidur nak minum air susu je. HAHAHA. Poyo ke macam tu? Ke mengada-ngada takde keja? Takpelah bro, yang penting pointnye, aku nak cakap minum le susu tu. Macam aku, I take Anlene yang range 19-50 years old.Baik untuk tulang. Muda muda macam ni lah nak jaga kesihatan, bila dah tua nanti harap-harap takde lah kena penyakit. InsyaAllah.
Back to the topic, so dah tadi minum susu,pastu x sampai setengah jam terpaksa keluar meeting nak pergi toilet. So, just now I have searched via internet ni pasal ni lah. Memang aku taip, 'Kenapa lepas minum susu sakit perut'. Banyak lah pasal ni and I have the answer that convincing me. Basically, aku ada mengalami masalah yang dikenali sebagai Lactose Intolerance. A situation whereby your body produce lack of Lactase (a type of enzyme) yang boleh memecahkan unsur Lactose yanga ada dalam susu dan hasil tenusu. 
But, I don't think I am a loner when dealing this matter. Ngehehe. Sebab? According to a study, more than 80% of Malaysians,happen to experience Lactose Intolerance nih. I just do not know why  most Malaysians experience this BUT up to this degree, I am satisfied for knowing what is the Lactose Intolerance and I am not alone Heheh. Perhaps you readers also pernah rasa benda nih???


No comments: